Het geluid, de kracht van elke game?

Het geluid, de kracht van elke game?

Hoe simpel de geluiden soms misschien bij eenvoudige games ook lijken, ze voegen heel wat beleving toe aan het spel. Het spelen van een spel zonder muziek en geluid is zoals het kijken van een film zonder geluid, dat werkt niet. Emoties komen niet over en de film komt niet binnen.

Zo dus ook bij games. Het lijkt misschien alsof er niet bij ieder spel geluid nodig is, wat ook zo is, maar zelfs bij een 3 op een rij spel zoals Jewels, zijn de hoge pingeltjes wel degelijk van invloed. Om over een avonturen of vechtspel nog maar te zwijgen.

Wanneer je een spel speelt geef je vaak al vrij snel je mening. Je vond het geweldig, je vond het super spannend, een nieuwe aanwinst of je vond het verschrikkelijk, saai en slaapverwekkend. Wanneer dit laatste het geval is wordt dit meestal volledig gebaseerd op het spel zelf. Maar wat gebeurt er met de muziek achter de game?

Er wordt lang en goed nagedacht over de verschillende geluidjes, pingeltjes en andere geluidsfragmenten die onder een game gezet worden. Wanneer een spel echter niet blijkt te zijn wat je ervan verwacht had, wordt de muziek al snel vergeten.

Het beschrijven van muziek, zeggen wat je ervan vond is ook niet eenvoudig. Muziek is onzichtbaar, niet tastbaar waardoor je het in een context moet plaatsen. Zoals bij dat ene minder leuke of juist bij dat geweldige spel.

Daarnaast is muziek lastig te beoordelen omdat muziek samenhangt met emoties en emoties zijn persoonlijk. Muziek roept vaak herinneringen of bepaalde gevoelens bij je op en die kunnen bij de een als prettig en bij de andere persoon als vervelend ervaren worden. Een algemene conclusie is met veel mensen wellicht dan ook lastig te geven. Maar voor jou persoonlijk kan dat wel

Probeer het eens uit, speel een spel maar luister hierbij naar de muziek, zet het geluid uit en speel het nog een keer of zet het geluid aan maar met een ander beeld, bijvoorbeeld van de televisie. Wat doet het geluid dan? En hoe vind je het? Kun je begrijpen wat je achterliggende gedachte van de muziek is, wat het doel is?

Bron: Gamemind.nl

 

One Comment

  1. Leuk artikel, ook prettig dat je uitvoerig gebruik maakt van alinea’s. Dit bevorderd het leesgemak.

Leave a Reply to Rick Cancel

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>